• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Nått en punkt där den enda utvägen verkar vara skuldsanering

zcripter

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
22 November 2022
Meddelanden
113
Mottagna reaktioner
102
Poäng
297
Till detta nu när jag insett vad jag hållit på med under alla dessa år är att jag har en handläggare på kommunen som jag har kontinuerlig kontakt med i denna process, är det något som KF ser bra på liksom? Och att jag gjort allt för att inte hamna där? Då jag inte förns nu har fått en enda betalningsanmärkning. Att släppa till KF är absolut sista anhalten och jag vet att det är en chans man bara får en gång i livet! Letar desperat efter svar som ni märker !
Jo KFM ser det som positivt att man har kontaktat kommunens rådgivare, däremot varierar kunskapen hos dessa rådgivare så du vet om det. Men som jag skrev tidigare så behöver du redogöra för vart dina skulder har gått till, det räcker inte med att svara som du gör i ett inlägg ovanför där du skriver "jag har tagit för höga lån under flera år". KFM kommer att fråga dig om varför du tagit lånen och vart pengarna har tagit vägen. Är det på ren lyxkonsumtion är det inte till din fördel tyvärr, dock behöver det inte betyda att du får avslag eftersom de gör en samlad bedömning. Viktigt är också att du gjort allt för att betala av dina skulder, exempelvis sålt alla dina tillgångar för att betala på skulderna.
Hur bor du idag, hyresrätt, villa eller bostadsrätt? Har du bil? Har du andra tillgångar?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Inflames

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
16 December 2020
Meddelanden
927
Mottagna reaktioner
397
Poäng
497
Om dom bor ihop påverkar det ju honom indirekt, hon får ju då större betalningsutrymme , och han får en större börda med hushållet!
Får han väl i vilket fall som helst. Hyran/el/mat etc etc blir ju enbart hans om de flyttar isär. Bor de ihop så halveras iaf kostnaderna. Han står väl inte på några lån.

utrymmet isig blir inte mycket större. Visst om man hittar ett nästan gratis boende. Sen beror det väl på om hon betalar mer när hon e själv än med sambo så lär ju sanering undra varför man valt att höja kostnaderna. Lr så tänker ja bara fel.
 

Wizard71

Viktig medlem
Poäng: 166
Blev medlem
15 Januari 2023
Meddelanden
71
Mottagna reaktioner
55
Poäng
166
Får han väl i vilket fall som helst. Hyran/el/mat etc etc blir ju enbart hans om de flyttar isär. Bor de ihop så halveras iaf kostnaderna. Han står väl inte på några lån.

utrymmet isig blir inte mycket större. Visst om man hittar ett nästan gratis boende. Sen beror det väl på om hon betalar mer när hon e själv än med sambo så lär ju sanering undra varför man valt att höja kostnaderna. Lr så tänker ja bara fel.
Bor dom ihop görs en samlad beräkning vad för inkomster dom har, och dom tar inte hänsyn till hans ev skulder! Tjänar han mer än dig dras mer pengar av henne eftersom betalningsutrymmet är större, förbehållsbeloppet gäller hela hushållet, och skulle det bli utmätning av bohag så ligger han pyrt till om inte ni kan bevisa vem som äger vad!
 

Flingan

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
6 Augusti 2022
Meddelanden
206
Mottagna reaktioner
129
Poäng
317
När jag ansökte hade jag inget vid kfm eller inkasso etc. Alltid skött mina betalningar


I samma veva som jag ansökte, slutade jag helt att betala på alla lån/krediter.
Tanken var att ekonomin var ändå inte hållbar så i slutändan skulle jag ändå hamna vid kfm.

För din del så ska du söka skuldsanering. Ja då kan du göra det direkt, släpp allt. Utom de du vill ha kvar, dvs hyra, el, telefonabonnemang, försäkringar.

Får du inte igenom en skuldsanering. Så blir det löneutmätning och du kanske kan ansöka om skuldsanering om ett år eller två igen.
 

Inflames

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
16 December 2020
Meddelanden
927
Mottagna reaktioner
397
Poäng
497
Bor dom ihop görs en samlad beräkning vad för inkomster dom har, och dom tar inte hänsyn till hans ev skulder! Tjänar han mer än dig dras mer pengar av henne eftersom betalningsutrymmet är större, förbehållsbeloppet gäller hela hushållet, och skulle det bli utmätning av bohag så ligger han pyrt till om inte ni kan bevisa vem som äger vad!
Annars Är ju bara att kolla upp hos fogden förbehålls test och jämföra skillnaden det isf skulle bli,
 

Evelyn87

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
30 Januari 2023
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Bor dom ihop görs en samlad beräkning vad för inkomster dom har, och dom tar inte hänsyn till hans ev skulder! Tjänar han mer än dig dras mer pengar av henne eftersom betalningsutrymmet är större, förbehållsbeloppet gäller hela hushållet, och skulle det bli utmätning av bohag så ligger han pyrt till om inte ni kan bevisa vem som äger vad!
Och det är precis därför vi beslutat att bli särbos. Skriver på hyreskontrakt idag innan jag släpper allt till kmf och håller tummarna för att det kommer bli bättre så småningom.. tufft ja absolut, men med den ekonomin idag där jag går back varje månad kan det knappast bli sämre än så jag har haft det under så många år.
 

Evelyn87

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
30 Januari 2023
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
När jag ansökte hade jag inget vid kfm eller inkasso etc. Alltid skött mina betalningar


I samma veva som jag ansökte, slutade jag helt att betala på alla lån/krediter.
Tanken var att ekonomin var ändå inte hållbar så i slutändan skulle jag ändå hamna vid kfm.

För din del så ska du söka skuldsanering. Ja då kan du göra det direkt, släpp allt. Utom de du vill ha kvar, dvs hyra, el, telefonabonnemang, försäkringar.

Får du inte igenom en skuldsanering. Så blir det löneutmätning och du kanske kan ansöka om skuldsanering om ett år eller två igen.
Tack snälla för svar. Det är så jag har läst mig till också och tror i vilket fall som helst att det blir bäst såhär oavsett sanering eller löneutmätning. Som du säger, så kan jag söka skuldsanering under tiden. Självklart hoppas jag bli beviljad sanering direkt. Bara hålla tummarna, sämre än detta kan det iallafall inte bli.
 

Inflames

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
16 December 2020
Meddelanden
927
Mottagna reaktioner
397
Poäng
497
Tack snälla för svar. Det är så jag har läst mig till också och tror i vilket fall som helst att det blir bäst såhär oavsett sanering eller löneutmätning. Som du säger, så kan jag söka skuldsanering under tiden. Självklart hoppas jag bli beviljad sanering direkt. Bara hålla tummarna, sämre än detta kan det iallafall inte bli.
Felet i sanering vilket ja hoppas de inte tänker. Höjer du dina kostnader nu jämfört med innan så lär sanering dra öronen åt sig. De vill att man sänker allt.
 

Flingan

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
6 Augusti 2022
Meddelanden
206
Mottagna reaktioner
129
Poäng
317
Felet i sanering vilket ja hoppas de inte tänker. Höjer du dina kostnader nu jämfört med innan så lär sanering dra öronen åt sig. De vill att man sänker allt.
Så länge hon ej tar nya lån. Borde väl inte kostnaderna öka?
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 872
Mottagna reaktioner
1 867
Poäng
1 277
Om dom bor ihop påverkar det ju honom indirekt, hon får ju då större betalningsutrymme , och han får en större börda med hushållet!
DET beror ju på hur mycket Ts tjänar i förhållande till sambo ( men de var väl särbo?). För min del fick jag MER kvar pga arbetslös make.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp